| PSYCHOLOGIA INDYWIDUALNA, PSYCHOLOGIA ZWIĄZKÓW.

Jak zakończyć toksyczną relację?

Toksyczna relacja w sposób bezpośredni i pośredni wpływa negatywnie na stan psychofizyczny danej osoby. Nie tylko osoby odczuwają załamanie psychiczne, tak zwane „doły”, lęki, smutek, ale też częstokroć gorzej czują się fizycznie – są zmęczeni, odczuwają różne bóle, których przyczynę trudno znaleźć, a motywacja do wstania z łóżka i zrobienia czegokolwiek znacznie się obniża, najczęściej wprost proporcjonalnie do trwania w toksycznym związku.  Wiele osób w toksycznych relacjach tkwi latami, trudno jest im się wyplątać ze związków, które potrafią być niezwykle niszczące.  Warto mieć na uwadze fakt, iż im szybciej uda się „uciec” z toksycznej relacji, tym więcej czasu zostaje na budowanie nowych, zdrowych kontaktów międzyludzkich. Jak, krok po kroku, punkt po punkcie odnaleźć w sobie siłę na to, by zawalczyć o siebie i opuścić toksycznego partnera/kę?

agresja między dwoma chłopakami
  • Zrób listę zysków i strat.

To coś, od czego warto zacząć. Zupełnie szczerze zastanów się nad tym, co trzyma Cię w tej relacji, a co z niej wypycha. Co udało Ci się dzięki niej fajnego uzyskać, a co czujesz, że zjada Cię od środka. W toksycznej relacji często na co dzień człowiek nie zdaje sobie sprawy, jak wielu przykrości doświadcza. Przelanie ich na papier pozwala to sobie uzmysłowić.

  • Zadaj sobie pytanie – czy jestem w tej relacji szczęśliwy/a?

Znajdź chwilę dla siebie i po prostu o tym pomyśl. Czy ta relacja sprawia, że czuję się lepiej? Czy rośnie moje poczucie wiary w siebie, czy będąc w tym związku, czuję się dobrze sam/a ze sobą, lubię siebie?

  • Przeanalizuj swoje wymówki.

Na spokojnie zastanów się nad sensownością tego, co wmawiasz sobie, by pozostać w relacji. Bardzo często to argumenty o „dobru dzieci” (czy na pewno jest im dobrze w tej rodzinie, w takiej formie?), lęk przed samotnością (jak inaczej sprawdzić, czy jest się w stanie być w innej relacji, jak nie zakończyć aktualną?) i inne tego typu wymówki, które bardzo łatwo obalić.

  • Wyobraź sobie życie bez tej osoby.

Wyobraź sobie życie bez stresu, który generuje obecna relacja, bez łez, które wylewa się po kłótniach/. Pomyśl, jak mogłabyś spędzać dni.  Wyobraź sobie jak mogłoby wyglądać Twoje życie, gdy już będziesz wolny/a od toksycznej relacji.  Jak ta wolność wpłynie na Twoją pracę i samopoczucie na co dzień? Pomyśl sobie, jakby wyglądało Twoje życie w partnerskiej relacji.

  • Szukaj wsparcia w bliskich, nietoksycznych osobach.

Z pewnością są wokół Ciebie takie. Odnów kontakty, które naderwałeś/aś przez toksyczny związek. Odezwij się do przyjaciół, zadzwoń do rodziny, umów się z kimś na spacer. Zobacz, jak twoje życie może wyglądać, gdy ktoś nie będzie Cię ograniczał.

  • Nie daj się wciągnąć w emocjonalne gry.

Istnieje ogromna szansa, że w sytuacji rozstania bądź zbliżania się go, Twój partner/ka będą próbowali wciągnąć Cię w swoje manipulacje i szantaże, tylko po to, byś został/a w relacji. Pamiętaj, by nie zmieniać swojej decyzji nawet wtedy, kiedy druga osoba będzie próbowała zrzucić winę na siebie, będzie stawiała się w roli ofiary.  To próba zbudowania w Tobie poczucia winy, tak bardzo przecież Tobie znana z wcześniejszych kłótni.

  • Ogranicz kontakt.

Nie tylko słowny. Nie sprawdzaj mediów społecznościowych tej osoby – nie zastanawiaj się, czy piosenka jakiej słucha na Spotify jest skierowana do Ciebie, a zdjęcie wstawiona na Instagrama to nawiązanie do Waszych wspólnych wspomnień. Nawet jeśli, to co z tego? Nie rób tego sobie. Odetnij się i pozwól sobie na przeżywanie tego rozstania w spokoju.

  • Postaw na siebie.

Zajmij się tym, na co wcześniej nie było czasu, siły, przestrzeni. Czytaj odłożone na półkę książki, zapisz się na internetowy kurs, naucz się nowych przepisów. Rozwijaj swoje umiejętności i talenty. Nadaj w końcu priorytet sobie, a nie relacji i uczuciom drugiej osoby, które przez długi czas były na pierwszym miejscu.

  • Przypominaj sobie powody rozstania.

Kiedy jest Ci wyjątkowo smutno i źle, pojawia się chęć powrotu, wspomnienia wracają, ale tylko te pozytywne… Przypomnij sobie powody rozstania. Nie wyrzucaj z pamięci tego, dlaczego zdecydowałaś/eś się na zakończenie tej relacji. To pozwoli Ci spojrzeć na to z innej perspektywy. Pomyśl o tym, że powrót do tej osoby, to powrót do tego wszystkiego, od czego chciałeś/aś uciec.

  • Kiedy to potrzebne, szukaj pomocy.

Kiedy czujesz, że ta cała sytuacja Cię przerasta, szukaj pomocy. Nie ma nic złego ani wstydliwego w poszukiwaniu wsparcia, kiedy czuje się, że jest zdecydowanie zbyt trudno. Rozstania, nawet te z toksycznymi osobami, bywają naprawdę ciężkie, a żałoba, którą się przeżywa, jest naprawdę dotkliwa. Kiedy nie wiesz jak sobie poradzić, skorzystaj z pomocy doświadczonego psychoterapeuty bądź psychoterapeutki, którzy pomogą Ci uporać się z trudnościami i otworzyć się na nowe doświadczenia.

Stosowanie się do powyższych rad nie jest łatwe. Bycie w toksycznej relacji potrafi zmieniać optykę, a toksyczny partner/ka swoimi emocjonalnymi szantażami i grami może próbować za wszelką silę nas zatrzymać. Wsparcie jest niezwykle istotne w takiej sytuacji – osoba z zewnątrz może szybciej rozpoznać toksyczne zachowania, aniżeli my i zwrócić nam na nie uwagę.