Czy warto się bać?

Obecna sytuacja spowodowała utrudnienia w dotychczasowym prowadzeniu sesji. Dlatego też nową propozycją są sesje prowadzone przez komunikatory internetowe lub telefoniczne. Korzystanie z tej formy prowadzenia psychoterapii może dostarczać różnych obaw i niepokojów. Nie każdy bowiem preferuje taką formę kontaktu. W związku z tym proponuję kilka wskazówek, które pozwolą choć trochę zmniejszyć dyskomfort w tej nowej, czasem niezręcznej sytuacji. Zapraszam do lektury.

1. Wcześniejsza próba. Przed konsultacją online zapoznaj się dokładnie z komunikatorem. Następnie wybierz odpowiedni otoczenie, tak aby atmosfera była komfortowa i swobodna. Warto wcześniej włączyć kamerkę oraz ustawić laptop lub telefon w miejscu w którym można poczuć się dyskretnie i bezpiecznie.

2. Pierwsza rozmowa. Dobrym pomysłem jest wcześniejsze przetestowanie takiej formy kontaktu z kimś bliskim. Zniweluje to elementy nerwowości i zaniepokojenia przed ewentualnymi komplikacjami związanymi z konsultacją online.

3. Testowanie z terapeutą. Jeśli to możliwe, poproś terapeutę o wcześniejszą próbną rozmowę. Pozwoli to w pewnym stopniu zniwelować stres oraz poczucie dyskomfortu.

4. Poczucie dyskrecji. Jeśli Twoja konsultacja ma miejsce w domu, poproś bliskich aby nie przeszkadzali Tobie w tym czasie. Powiadom ich, że możesz czuć się niezręcznie w związku z zaistniałą sytuacją. Dodatkowo w okolicach pomieszczenia, w którym będziesz konsultować się z terapeutą ustaw głośnik z muzyką. Zagłuszy wasza rozmowę i zapewni pożądaną dyskrecję.

5. Dodatkowe możliwości. Nie każdy sprzęt komputerowy jest tak samo czuły i skuteczny. Czasem warto skorzystać z dodatkowych słuchawek, aby mieć pewność, że połączenie głosowe z terapeutą nie będzie niczym zakłócone.

6. To mój terapeuta. Pomimo zmiany formy terapii i różnych niedogodności z tym związanych, należy pamiętać, że osoba po drugiej stronie ekranu czy słuchawki, to nasz zaufany terapeuta. Zmienia się jedynie forma kontaktu. Być może tak samo się czuliśmy zanim zobaczyliśmy go po raz pierwszy. Do innej formy terapii również można się przyzwyczaić.

7. Komfort fizyczny. Należy pamiętać, aby zaspokoić swoje potrzeby fizjologiczne, tak, aby nie przeszkadzały nam w prowadzeniu sesji. Warto jest przed konsultacją zadbać pójść do toalety , przygotować sobie coś do picia, zadbać o temperaturę w pokoju lub naszykować sweter. Pozwoli to uniknąć różnego rodzaju niedogodności, które mogą wpłynąć na skupienie podczas sesji.

Mam nadzieję, że najważniejsze wątpliwości zostały rozwiane. Jeśli pojawiają się jeszcze jakieś pytania, zapraszam do kontaktu.